01-09-2022

Meer aandacht voor hergebruik ziekenhuisafval, Maasstad Ziekenhuis neemt deel in pilot

Ziekenhuizen zorgen voor een grote hoeveelheid afval. Met name uit operatiekamers komen dagelijks flink wat vuilniszakken met afval. Het belang om dit afvalmateriaal te scheiden en (deels) een nieuw leven te geven is groot en daar wordt enthousiast aan gewerkt.

Het Maasstad Ziekenhuis is één van de pilot ziekenhuizen waar wordt nagedacht over en geëxperimenteerd met het scheiden van afvalstromen uit de OK’s. De grondstoffen worden vervolgens gereinigd en omgevormd tot nieuw, herbruikbaar basismateriaal.

Zo kunnen afdekdoeken die tijdens operaties gebruikt worden, terugkomen als handige instrumentjes waarmee steriele scharen en tangen direct klaar zijn voor gebruik door OK-medewerkers. Deze toepassing is in het Maasstad Ziekenhuis ontwikkeld in samenwerking met TNO en GreenCycl. Zie een eerder bericht op onze website over deze ‘instrumentopener’.

Zo is er steeds meer aandacht voor het belang van het hergebruiken van (ziekenhuis)afval en het terugbrengen van materialen en gereedschappen die maar eenmalig gebruikt kunnen worden.

De oprichter van Greencycl vertelt over deze ontwikkelingen en initiatieven in een radio-interview op NPO Radio 1 van 28 augustus. Luister hier naar dit interview.