10-09-2022

Studenten van de Hogeschool Rotterdam aan de slag voor communicatief kwetsbaren

Van 8 tot 15 september is het de week van Lezen en Schrijven. Maar hoe ziet je bezoek aan het ziekenhuis er uit als je niet goed kunt lezen, de Nederlandse taal niet begrijpt of moeite hebt met dingen onthouden? Een groep studenten van de Hogeschool Rotterdam gaan met deze vraag aan de slag.

In Rotterdam is ongeveer 21% van de bewoners laaggeletterd*. Je bent laaggeletterd als je volwassen bent en moeite hebt met lezen, schrijven en/of rekenen. Je mist dan vaak belangrijke informatie, omdat je dingen niet begrijpt.

Het percentage laaggeletterden ligt in de wijk IJsselmonde, waar het Maasstad Ziekenhuis zich bevindt, zelfs op 30% van de bewoners. Belangrijk dus om als ziekenhuis te werken aan informatie die begrijpelijk is voor iedereen.

De studenten van de Hogeschool Rotterdam volgen de minor ‘Communicatie? Mij ’n zorg!?’. Zij houden zich dus een half jaar bezig met communicatie in de zorg. Voor deze opdracht gaan zij samen met een persoon die communicatief kwetsbaar is de afspraakbrief, de website, patiëntenfolders en de bewegwijzering beoordelen.

Op donderdag 8 september was de kick-off van deze opdracht. Samen met de Hogeschool en Stichting Lezen en Schrijven hebben we de studenten geïnformeerd en de opdracht voorgelegd.

Iemand die communicatief kwetsbaar is heeft moeite met begrijpen, horen, lezen, onthouden, schrijven of spreken en is vaak niet digitaal vaardig. Dit kan dus iemand zijn die in Nederland is geboren en de Nederlandse taal niet goed beheerst, maar ook iemand die uit het buitenland komt en geen Nederlands spreekt en begrijpt of iemand met dementie die steeds dingen vergeet.

*cijfers van de Gemeente Rotterdam maart 2019