09-09-2022

Waarom ‘Inflammatoire artritis’ een erkende STZ functie is

Een door de STZ erkend expertisecentrum onderscheidt zich door steeds de voorhoede positie te kiezen met patiëntgerichte topklinische zorg, opleiding en wetenschappelijk onderzoek. Het Centrum voor Inflammatoire artritis (reuma) is een erkende STZ-functie bij het Maasstad Ziekenhuis. Inflammatoire artritis is een groep vergelijkbare aandoeningen die alle een vorm van ontstekingsreuma zijn.

Dit expertisecentrum heeft als uitgangspunt is de kwaliteit van leven zoals de patiënt dit zelf beleeft. We kijken dus niet alleen naar het medische aspect van de ziekte maar ook naar wat de patiënt belangrijk vindt.  Dit doen wij aan de hand van ‘Waardegedreven Zorg’. Waardegedreven Zorg is erop gericht de waarde van de zorg voor de patiënt te optimaliseren.

Patiënten kunnen bijvoorbeeld zelf digitaal hun gezondheidssituatie bekijken met behulp van een dashboard. Dit is een digitaal overzicht van onderdelen die belangrijk zijn voor de gezondheid. Maar ook kunnen patiënten via een patiëntenpanel hun ervaringen delen met elkaar en met het ziekenhuis.

Deze zaken helpen patiënten om zelf keuzes te maken en zo invloed te hebben op hun kwaliteit van leven. Zo werken we bij het Maasstad Ziekenhuis aan nog betere patiëntenzorg.

handen