24-01-2018

Maasstad Ziekenhuis opent innovatieloket

Op dinsdagmiddag 23 januari werd het innovatieloket van het Maasstad Ziekenhuis feestelijk geopend door Peter Langenbach, voorzitter raad van bestuur. “Innovatie is een belangrijk onderdeel van onze strategie om de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren. Bovendien kan het de zorgbeleving een positieve impuls geven”, licht Langenbach toe. “De komst van het innovatieloket stimuleert medewerkers om te innoveren – vernieuwen – en ondersteunt hun goede ideeën. Bijvoorbeeld door ze in contact te brengen met de juiste mensen, door kennis uit te wisselen, advies te geven en te begeleiden. Het ziekenhuis heeft een netwerk van partners in de regio met wie het samenwerkt op het gebied van innovatie zoals academische ziekenhuizen, opleidingsinstituten, bedrijven en de gemeente. Ik verwacht dat het innovatieloket bijdraagt aan waardevolle, praktische oplossingen die de zorg voor onze patiënten verder verbeteren. ”

Feestelijke opening loket
Het ziekenhuis organiseert de hele week – in het kader van de landelijke campagne ‘E-health week 2018’ – verschillende e-health activiteiten. Langenbach opende het innovatieloket op een symbolische manier tijdens de e-health markt. Hij deed dat door zijn eigen zorgvernieuwingsidee fysiek in te dienen bij een – speciaal voor de opening neergezet – innovatieloket want normaal gesproken kunnen aanvragen digitaal worden ingediend.

Foto: Peter Langenbach opende symbolisch het innovatieloket door het indienen van zijn eigen idee bij de coördinator van het loket

E-health week in ziekenhuis
Op de e-health markt van het Maasstad Ziekenhuis stonden dinsdagmiddag zeven kramen met ‘start ups’ – jonge bedrijven – om geïnteresseerde patiënten, bezoekers en medewerkers hun nieuwste technologische snufjes te laten zien en laten uittesten. Er kon onder andere een VR-bril worden getest, er konden vragen worden gesteld en inspiratie en ideeën worden opgedaan.