19-05-2020

Maasstad Ziekenhuis kleurt paars op wereld IBD-Dag

Het Maasstad Ziekenhuis kleurt vandaag, op wereld IBD-Dag, paars om aandacht te vragen voor mensen met Inflammatory Bowel Disease (IBD). Dat zijn er ruim 80.000 in Nederland. Zij kampen met de chronische darmontstekingsziekten colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn. Symptomen als hevige buikpijn, vermoeidheid en vooral diarree, zorgen ervoor dat niet iedereen met IBD kan werken.

De verlichting in de Tuin van Herinnering is ook paars vandaag

Wereld IBD-dag is in het leven geroepen om bewustwording voor deze aandoeningen te creëren en om het taboe dat hierover nog steeds heerst, te doorbreken. De ziekte is vaak niet direct zichtbaar, maar de impact op het dagelijks leven groot. Het is een initiatief van internationale en nationale patiëntenverenigingen uit meer dan 50 landen.

Wereldwijd worden opvallende gebouwen paars verlicht. Net als vorig jaar staat ook de Erasmusbrug in Rotterdam in de paarse schijnwerpers. Door het uitlichten van de brug wil de Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland (CCUVN), één van deze patiëntenverenigingen, zichtbaar maken dat de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa meer aandacht verdienen. Het Maasstad Ziekenhuis deelt die mening en daarom is de verlichting in de binnentuinen paars vandaag.