27-03-2024

Zorg voor patiënten met calciumstoornis ontvangt topklinische erkenning

Het Maasstad Ziekenhuis biedt op verschillende gebieden excellente zorg. Dit maakt het Maasstad Ziekenhuis topklinisch. Waar we voorheen 13 van deze topklinische zorgfunctie hadden, mogen we daar nu een 14e functie aan toevoegen: calciumstoornissen.

Wat zijn calciumstoornissen

Bij calciumstoornissen kan er een te laag calciumgehalte of juist een te hoog calciumgehalte bestaan. Een te laag calciumgehalte kan bijvoorbeeld ontstaan na een schildklieroperatie. Een hoog calciumgehalte kan bijvoorbeeld ontstaan door een te actieve bijschildklier. U vindt de bijschildklier, net als de schildklier, in uw hals. In sommige gevallen zijn medicijnen de juiste oplossing om de balans terug te brengen. De andere keer is er een operatie nodig om één van de bijschildklieren (voor een deel) te verwijderen. “We leveren al langere tijd innovatieve zorg en doen actief onderzoek. De accreditatie is echt een kers op de taart,” aldus internist Charlotte van Noord.

Continu verbeteren door onderzoek

Charlotte en haar collega’s hebben nu 2 topklinische zorgfuncties op hun naam staan, de zorg voor patiënten met schildklierziekten en voor patiënten met calciumstoornissen: "Trots? Dat ben ik zeker. Maar het belangrijkste is dat we de zorg blijven verbeteren voor onze patiënten." Een voorbeeld hiervan komt uit het promotieonderzoek van Caroline van Kinschot. Caroline deed, onder andere, onderzoek naar de behandeling van een calciumtekort (hypocalciëmie) na een operatie aan de schildklier. Caroline heeft onderzoek gedaan naar een behandelschema gebaseerd op de symptomen bij een patiënt. “Onze gedachte was dat veel patiënten onnodig veel medicatie kregen en dat de medicijnen vaak ook onnodig lang gebruikt werden. Met het nieuwe behandelschema kunnen we onnodige behandeling op een veilige manier voorkomen.”

Internisten Charlotte van Noord en Joke van der Linden

STZ-ziekenhuis

In Nederland zijn 27 ziekenhuizen benoemd tot STZ topklinisch ziekenhuis. Het Maasstad Ziekenhuis is er hier één van is. Zijbieden zorg die patiënten niet in elk ander ziekenhuis kunnen ontvangen. Het Maasstad Ziekenhuis heeft momenteel 14 van deze zorgfuncties. Meer weten? Kijk dan op www.maasstadziekenhuis.nl/stz