Veelgestelde vragen Longgeneeskunde
Hieronder vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over de onderwerpen Afspraak, Medicijnen/Recept en Administratie voor de afdeling Longgeneeskunde.
Staat uw vraag hier niet bij? Bekijk dan ook eens onze folders voor meer informatie.
-
Ik wil graag een afspraak maken/verplaatsen/annuleren.
U kunt van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 16.30 uur bellen naar de polikliniek Longgeneeskunde op (010) 291 22 25. Wij verzoeken u uiterlijk 24 uur van tevoren contact op te nemen voor het verplaatsen of annuleren van de afspraak.
-
Hoe bereid ik me voor op het polikliniekbezoek?
Voor ieder polikliniekbezoek is het belangrijk dat u uw legitimatiebewijs, verzekeringspasje en een actueel medicatieoverzicht meebrengt. Komt u voor de eerste keer, dan kunt u zich inschrijven bij de patiëntenregistratie in de centrale hal, zodat al uw gegevens correct in het systeem staan. Na inschrijving ontvangt u een kaart met gegevens. Controleer deze gegevens goed. Zonder geldig verzekeringsbewijs en identiteitsbewijs kunt u niet ingeschreven worden en kan uw afspraak niet doorgaan. Als u voor de eerste keer komt is het ook belangrijk om de verwijsbrief van de huisarts of andere specialist mee te nemen, deze kunt u aan de specialist geven.
Vervolgens kunt u zich melden op de polikliniek en plaatsnemen in de wachtkamer. Voor een polikliniekbezoek hoeft u niet nuchter te zijn. De specialist zal u vragen stellen over uw klachten en mogelijk enig lichamelijk onderzoek verrichten. Neem gerust iemand mee, de specialist zal hier geen bezwaar tegen hebben. Integendeel, twee horen immers meer dan één. Ook kan het handig zijn uw vragen vast op papier mee te nemen zodat u kunt controleren of alle vragen beantwoordt zijn tijdens het consult.
-
Ik heb een belafspraak met de specialist, hoe laat kan ik een telefoontje verwachten?
De specialist belt zijn telefonische afspraken over het algemeen na het spreekuur. Door omstandigheden kan het soms wat later worden voordat u gebeld wordt, maar in principe wordt u altijd gebeld als dit afgesproken is. Bent u een dag na de telefonische afspraak toch niet gebeld? Neem dan contact op met de polikliniek, zodat zij er voor kunnen zorgen dat u alsnog zo spoedig mogelijk gebeld wordt.
- Krijgt mijn huisarts/apotheek van ieder polikliniekbezoek een bericht?
Na het eerste polikliniekbezoek streven de specialisten er naar uw huisarts zo snel mogelijk een brief te sturen. Bent u voor een chronische aandoening langdurig bij ons onder controle of onder behandeling, dan wordt er één keer per jaar een brief naar uw huisarts gestuurd.
-
De wachttijden voor de polikliniek zijn lang. Kan ik met een spoedprobleem wel eerder terecht?
Het kan voorkomen dat het enige tijd duurt voordat er plek beschikbaar is op de polikliniek. Mocht het medisch gezien noodzakelijk zijn dat u eerder gezien moet worden, dan kunt u contact opnemen met uw huisarts. Uw huisarts kan eventueel overleggen met onze dienstdoende internist om u te verwijzen naar de Spoedeisende Hulp of de spoedpolikliniek.
-
Hoe vraag ik een herhalingsrecept aan?
U kunt bellen naar de polikliniek Longgeneeskunde op (010) 291 22 25, dan wordt dit verzoek aan de arts doorgegeven. Houd er rekening mee dat het een dag of tien kan duren voordat u het recept ontvangt. Daarom is het aan te raden dit tijdens het consult niet te vergeten.
-
Ik denk dat ik bijwerkingen heb van de medicijnen. Bij wie kan ik terecht?
U kunt contact opnemen met de polikliniek Longgeneeskunde op (010) 291 22 25. De polikliniekassistenten zullen een belafspraak met uw specialist inplannen, waarna de specialist contact met u zal opnemen.
-
Ik heb vragen over de vergoeding van mijn medicijnen. Bij wie kan ik terecht?
Voor vergoeding omtrent uw medicijnen kunt u terecht bij uw apotheek of eventueel bij uw zorgverzekeraar.
-
Ik heb vragen over de declaraties bij mijn zorgverzekeraar. Bij wie kan ik terecht?
Voor vragen omtrent facturen kunt u contact opnemen met het facturatieteam via (010) 291 38 80 of via maasstadservicepunt@maasstadziekenhuis.nl. Voor algemene vragen over declaraties/vergoedingen/eigen risico is de website www.dezorgnota.nl zeer informatief.
-
Hoe kan ik een adreswijziging of contactgegevenswijziging doorgeven?
Bent u verhuisd of is uw telefoonnummer veranderd? Geef dit zo spoedig mogelijk aan ons door. U kunt hiervoor contact opnemen met Patiëntenregistratie via (010) 291 22 95.