Bij sommige kinderen is het belangrijk dat er eerst een band wordt opgebouwd met de logopedist voordat het daadwerkelijke oefenen kan beginnen.
De logopedische therapie kan bestaan uit het richten van auditieve aandacht, het verbeteren van het taalbegrip, het leren ontdekken van grammaticale regels, het creatief leren omgaan met deze regels en het uitbreiden van de woordenschat. De precieze inhoud van de behandeling verschilt bij elk kind, omdat de behandeling wordt aangepast aan het ontwikkelingsniveau en interesse van uw kind. Afhankelijk van de ernst van de taalontwikkelingsstoornis zal uw kind één à twee keer per week een halfuur voor behandeling komen.
De behandeling kan direct of indirect zijn. Bij een directe behandeling doet de logopedist oefeningen met uw kind om de taal te stimuleren. Daarnaast geeft de logopedist u aanwijzingen voor taalstimulatie thuis; dan spreken we van een indirecte behandeling.
Gedurende de behandelperiode onderhoudt de logopedist nauw contact met de leerkracht van uw kind. De logopedist ontvangt van de leerkracht informatie over het functioneren van het kind in de groep en geeft informatie over de logopedische behandeling.
In het belang van de voortgang van de behandeling is het nodig dat er thuis regelmatig (liefst dagelijks) geoefend wordt. Oefenen bij de logopedist alleen is niet voldoende om resultaat te behalen. Behalve van u, leert uw kind ook taal van de leerkracht en andere volwassenen in zijn/haar omgeving. Voor de continuïteit van de logopedische behandeling is het nodig dat er iedere week een afspraak wordt gemaakt en dat u uw afspraken nakomt.