04-03-2024

Longkanker keuzehulp helpt bij samen beslissen over de best passende behandeling

Vanaf eind februari is het longkankerteam van het Maasstad Ziekenhuis gestart met een online keuzehulp voor patiënten bij wie longkanker is vastgesteld.

De keuzehulp is bedoeld om patiënten met niet-kleincellig longkanker te helpen bij het begrijpen welke behandelkeuzes er zijn. Ongeveer 85% van de mensen met longkanker heeft niet-kleincellig longkanker. De keuzehulp helpt patiënten en hun zorgverleners om samen de best passende behandeling te kiezen.

Samen beslissen
Als er keuze is tussen meerdere behandelingen, vertelt het behandelteam eerst welke behandelopties mogelijk zijn en wat dit voor de patiënt kan betekenen. Daarbij ontvangt de patiënt een inlogcode voor de online keuzehulp. In de online keuzehulp krijgt de patiënt stapsgewijs informatie. Daarnaast kan de patiënt zijn/haar afwegingen en voorkeuren aangeven. De ingevulde keuzehulp is daarna een leidraad voor het gesprek tussen patiënt, zorgprofessional en eventueel een naaste.

Longarts Annette Bijsmans van het Maasstad Ziekenhuis beaamt dit: “Als longarts weet je bij een diagnose vaak heel goed wat medisch gezien wel en niet mogelijk is en spreek je met de patiënt de voor- en nadelen van de behandelingen door. Dit is vaak veel informatie voor de patiënt. De keuzehulp biedt nogmaals alle informatie en laat patiënten nadenken over wat voor hen belangrijk is en wat ze wel en niet zouden willen accepteren voor een bepaalde behandeling. Hier spreken we dan samen in de spreekkamer verder over. Patiënten kunnen hierdoor beter weloverwogen keuzes maken."

Extra module: Patients-like-me
Bijzonder in deze keuzehulp is dat er een extra module is opgenomen voor longkankerpatiënten met uitzaaiingen, namelijk een ‘Patients-Like-Me’ omgeving. Deze patiënten kunnen, als ze dit willen, hier meer informatie vinden over welke behandelkeuzes andere patiënten maakten en hoe het verloop was van de gekozen behandeling. Deze informatie kan ook helpen bij het gesprek in de spreekkamer waar we samen de best passende beslissing maken, bijvoorbeeld als het gaat over langer leven of kwaliteit van leven.”

Santeon
De keuzehulp is ontwikkeld op initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Thoraxchirurgie, in samenwerking met alle beroepsverenigingen van artsen die longkanker behandelen, evenals Longkanker Nederland en ZorgKeuzeLab. De keuzehulp is doorontwikkeld met betrokkenheid van Santeon, Universiteit Utrecht en Amsterdam UMC met behulp van een subsidie van KWF.

Het Maasstad Ziekenhuis het derde Nederlandse ziekenhuis waar deze longkankerkeuzehulp wordt geïmplementeerd. Nog twintig andere ziekenhuizen gaan ook met deze keuzehulp werken.