27-02-2024

Sneller bloeduitslagen op de Spoedeisende Hulp van het Maasstad Ziekenhuis

‘We wachten de bloeduitslagen af. Dat duurt ongeveer een uur.’ Dit is een vaak gehoorde uitspraak op de Spoedeisende Hulp (SEH) van een ziekenhuis. Maar sinds 27 februari 2024 hoeven patiënten van het Maasstad Ziekenhuis minder lang te wachten op hun bloeduitslag. Dat komt door de aanleg van een ‘tempuslijn’.

Hanneke Kerssies (teammanager SEH) en Robert Herpers (klinisch chemicus) bij de tempuslijn op de SEH waar de buisjes bloed nu los in gestopt kunnen worden en in het laboratorium direct in een automatisch proces belanden.

Een tempuslijn is een snelle verbinding voor het verzenden van bloedbuisjes. Het Maasstad Ziekenhuis heeft al een dergelijke verbinding tussen de Bloedafname en het laboratorium, maar nu is er ook een verbinding van de SEH naar het laboratorium. Dit levert verschillende voordelen op.

Minder menselijke handelingen

Sinds november 2022 heeft het laboratorium van het Maasstad Ziekenhuis apparatuur die veel menselijke handelingen automatiseert. De tempuslijn sluit naadloos aan op deze apparatuur. Bij het voormalige buizensysteem moesten verpleegkundigen op de SEH nadat zij het bloed hadden afgenomen bij de patiënt, de buisjes bloed in een zakje doen. Dit zakje met de buisjes bloed stopten zij in een koker die via de buizenpost naar het laboratorium werd gestuurd. “In het laboratorium maakten we de koker open, haalden we de buisjes uit het zakje, en pas daarna kon het automatische proces starten,” legt klinisch chemicus Robert Herpers uit. “Door de tempuslijn vallen de buisjes bloed nu rechtstreeks in de zogenaamde ‘bulk-sorter’. Dit apparaat pikt de buisjes automatisch op, scant deze, stuurt de buisjes door naar de centrifuge die de rode en witte bloedcellen en het plasma van elkaar scheidt, om de buisjes vervolgens te ontdoppen en door te sturen naar het juiste analytisch station dat de test uitvoert op het bloed.”

De SEH heeft met de tempuslijn een directe verbinding gekregen met de meetapparatuur van het laboratorium. Er zijn dus geen zakjes of kokers meer nodig op de SEH en de analisten in het laboratorium kunnen de tijd die is vrijgekomen, gebruiken om de kwaliteit van het proces goed in de gaten te houden.

Snellere uitslag voor patiënten

Door deze directe verbinding met de meetapparatuur van het laboratorium gaat het proces van bloed van de patiënt opsturen tot en met het binnenkrijgen van de uitslag dus veel sneller. En dat gaan patiënten op de SEH merken. Teammanager op de SEH Hanneke Kerssies vertelt: “We zien gemiddeld zo’n 110 patiënten per dag op de SEH van het Maasstad Ziekenhuis. Bij 80% van deze patiënten nemen we bloed af voor extra onderzoek. Dit zijn vaak meerdere buisjes.”

Door de nieuwe verbinding zijn de uitslagen eerder bekend: “De duur van het moment dat de buisjes bloed die wij sturen binnenkomen bij het laboratorium en het moment dat de uitslagen bekend zijn, gaat gemiddeld van 50 minuten naar 35,” vertelt Hanneke Kerssies. De arts kan hierdoor sneller het beleid bepalen voor de patiënt, waardoor de patiënt minder lang hoeft te wachten. “En dat een patiënt korter op de SEH is, is fijn voor de patiënt zelf. Maar ook voor het ziekenhuis en andere patiënten, want op deze manier kunnen wij sneller een nieuwe patiënt helpen.”

Maasstad Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis in de regio Rotterdam dat deze snellere manier van bloedanalyse inzet vanaf de SEH.