Uw zorg digitaal
Het Maasstad Ziekenhuis zet digitale middelen in om onze patiënten de juiste zorg op de juiste plek te kunnen bieden. Zo kunt u bijvoorbeeld overal inzicht hebben in uw patiëntendossier en snel en makkelijk een vraag stellen aan uw zorgverlener. En kunnen u en zorgverleners uw gezondheid op afstand goed in de gaten houden (thuismonitoring).
Op deze pagina vindt u een overzicht van welke digitale middelen wij inzetten om u de juiste zorg op de juiste plek te bieden. Ook geven we meer informatie over waar u terecht kunt met vragen over hoe u deze middelen zo goed mogelijk kunt gebruiken.
Snel naar alle informatie over:
- Patiëntenportaal Mijn Maasstad Ziekenhuis
- App voor digitaal contact BeterDichtbij
- App voor thuismonitoring Thuismeten
Mijn Maasstad Ziekenhuis
Alle patiënten van het Maasstad Ziekenhuis hebben (na inschrijving) een patiëntenportaal. Dat heet ‘Mijn Maasstad Ziekenhuis’. Hierin kunt u onder andere uw persoonlijke gegevens controleren en aanpassen, uw afspraken bekijken en vindt u uw medische gegevens.
App BeterDichtbij
De app BeterDichtbij gebruiken wij om contact te hebben met onze patiënten. Hiermee kunt u uw zorgverlener via een chatbericht makkelijk een vraag stellen over de zorg die u van ons ontvangt. Ook kunnen wij u berichten sturen, bijvoorbeeld over uw afspraak. En doordat u via BeterDichtbij met uw zorgverlener kunt beeldbellen, is het niet altijd nodig om naar het ziekenhuis te komen.
Beveiligde e-mail
Het Maasstad Ziekenhuis verstuurt vertrouwelijke informatie in principe nooit via e-mail, maar een enkele keer kan het nodig zijn dat wel te doen. Dit doen we dan via een beveiligde e-mail. Lees hier waarom we dit doen en hoe u de e-mail kunt lezen. Voor een aantal andere zaken kunnen we wel een ‘normale’ e-mail gebruiken. Zie de tabel hieronder.
Voor wat ? | Waarmee en meer informatie? |
In verband met uw privacy versturen we nooit medische informatie per e-mail. Wij vragen u om ook geen medische informatie per e-mail naar het ziekenhuis te sturen. |
E-mail Controleer in Mijn Maasstad Ziekenhuis of wij uw juiste e-mailadres hebben. En houd er rekening mee dat e-mails van het Maasstad Ziekenhuis terecht kunnen komen in de map ‘spam/junk/ongewenste mail’. |
|
Mijn Maasstad Ziekenhuis |
Let op: voor spoed moet u altijd bellen met de polikliniek. |
BeterDichtbij |
Een PGO is van u zelf. U bepaalt zelf of u een PGO gebruikt en welke gegevens u hierin verzamelt. |
Persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) |
Minder naar het ziekenhuis hoeven reizen voor controles, maar toch een zorgverlener op afstand die uw gezondheid in de gaten houdt en contact opneemt als dat nodig is? Dat kan met ‘thuismonitoring’. Via de app Thuismeten geeft u informatie over uw gezondheid aan ons door. Dit kan gewoon vanuit huis.
In de app beantwoordt u bijvoorbeeld vragen over uw gezondheid en of u klachten heeft. Of u geeft gezondheidswaarden door. Bijvoorbeeld uw bloeddruk. De informatie die u invult, komt binnen in het Monitoringscentrum van het Maasstad Ziekenhuis. Hier houden verpleegkundigen in de gaten welke gegevens er binnenkomen van patiënten. Dan zijn er een paar opties:
- Laten uw ingevulde gegevens geen afwijkingen (negatieve veranderingen) zien? Dan is er verder geen actie nodig en wacht u totdat u weer een korte vragenlijst moet invullen.
- Zijn er afwijkingen te zien of laat u weten dat uw klachten erger worden? Dan neemt een verpleegkundige van het Monitoringscentrum binnen 2 werkdagen (maandag tot en met vrijdag) contact met u op om dit te bespreken. Het kan zijn dat de verpleegkundige contact zoekt met uw behandelaar. Bijvoorbeeld om te overleggen over uw medicijnen.
Blijkt dat u zorg in het ziekenhuis nodig heeft? Dan maken we een afspraak met u.
Maasstad Ziekenhuis biedt thuismonitoring voor verschillende patiënten.
Klik hier voor meer informatie over thuismonitoring en de Thuismeten-app.
Voor diabetespatiënten geldt dat zij de gegevens van hun insulinepomp, bloedsuikermeter of -sensor kunnen doorgeven aan hun zorgverlener. Dat werkt iets anders dan thuismonitoring.
Klik hier voor meer informatie over het doorgeven van gegevens van een insulinepomp, bloedsuikermeter of -sensor.
U krijgt informatie over uw ziekte en uw behandeling via uw zorgverlener, folders, onze website en uw patiëntenportaal. Maar voor sommige patiënten is er nog meer informatie beschikbaar in een app. Deze informatie helpt bijvoorbeeld bij uw herstel of biedt u steun.
Hieronder ziet u voor welke patiënten we welke apps gebruiken.
Voor wie? | Voor wat? | Waarmee en meer informatie? |
Alle patiënten (in het ziekenhuis en thuis) | Video's bekijken over uw medicijnen | Kijksluiter (selecteer Maasstad Apotheek of Maasstad Ziekenhuis) |
Patiënten met simpel en stabiel letsel | Informatie en instructies krijgen | Virtual Fracture Care |
Mensen met een kinderwens | Informatie over het vergroten van de kans op een zwangerschap en over een goede start voor de baby | KinderWens |
Zwangere vrouwen | Informatie over de zwangerschap en bevalling | ZwApp+ |
Ouders van een baby die in het ziekenhuis ligt |
Via onze beveiligde website live beelden zien van uw kind in de couveuse of de wieg. Via onze zorgverleners contact met uw baby door berichtjes, foto’s en video’s |
|
Ouders die net een kindje hebben gekregen |
Informatie over wat een baby wanneer leert en wat u kunt doen als uw baby hiervan afwijkt. Informatie over het lichamelijke herstel van de moeder en het herstel van de mentale en sociale balans van de ouders en familie |
|
Ouders van wie een kindje is overleden | Informatie, inzicht en oefeningen die kunnen helpen bij het omgaan met uw verlies | Loss |
Patiënten met brandwonden of vleesetende bacterie (necrotiserende fasciitis) die zijn behandeld in het Brandwondencentrum. Ook voor familie en naasten. | Informatie krijgen Doelen stellen Voortgang bijhouden |
Brandwondenzorg |
Onze medewerkers van Patiëntenvoorlichting beantwoorden graag uw vragen over digitale zorg. Kunnen onze medewerkers u bijvoorbeeld helpen bij het installeren van een app? Of vindt u het fijn om samen met een medewerker de stappen te doorlopen voor als u thuis zelf iets moet invoeren in een app?
Ga voor meer informatie naar de pagina Patiëntenvoorlichting
De digitale middelen helpen u hierbij. Zij geven u namelijk inzicht in hoe het met u gaat. En u krijgt veel informatie over uw ziekte en behandeling. Zo heeft u voldoende kennis om een beslissing te nemen.
U bespreekt samen met uw zorgverlener of digitale zorg bij u past. Voelt u zich hier niet prettig bij? Of heeft u bijvoorbeeld geen smartphone of tablet? Dan kan u gewoon naar het Maasstad Ziekenhuis blijven komen voor een afspraak, onderzoek of behandeling.
Voor een paar ziektes bestaan er speciale keuzehulpen. Deze vult u in om samen met uw zorgverlener te kunnen beslissen welke behandeling het beste bij u past. Wij hebben keuzehulpen voor:
- nierfalen;
- borstkanker;
- beroerte (cerebrovasculair accident, CVA).
In het Maasstad Ziekenhuis houden we deze ontwikkelingen goed in de gaten. We maken plannen om deze ontwikkelingen toe te passen, zodat we patiënten steeds beter de juiste zorg op de juiste plek kunnen bieden. Zo zorgen we er bijvoorbeeld voor dat u niet meer altijd naar het ziekenhuis hoeft te komen of te bellen, maar ook thuis uw zorg zelf kunt regelen.
Wij nemen u stap voor stap mee in deze ontwikkelingen.